lørdag 8. mars 2014

Kreativ moro med eller uten suksess, sammen med noen 8.mars tanker

Driver stadig å forbereder hagemessa på Lillestrøm. I går var jeg på Nøtterøy Planteskole og hentet et frukttre. Jeg skal prøve å drive det frem med blomst, men vil det gå? I dag har jeg vært på shopping til annen moro på messa. Det er nok helt sikkert at ikke alle ideene mine blir bra nok til å ta med til Lillestrøm, men noe må da fungere! Jeg mener, jeg kan jo ikke bare stille med noen pallekarmer og brun jord. Litt mer gøy å vise frem grønne planter også. Det er 8. mars i dag, og lederne av de to regjeringspartiene, samt leder av Venstre og KrF har skrevet et langt innlegg om familievold. Med Bøllefrø håper jeg at jeg kan bidra til å vise skole- og helsesektoren en ny mulighet med skolehager. Jeg har bare startet, men teorien min er enkel. Barn som opplever vold i hjemmet, eller er vitne til vold har ofte hodet fullt av tanker barn skulle slippe å ha når de kommer på skolen. Det er ikke så lett å konsentrere seg, og lære enda nye ting da. Skolehagen, eller kjøkkenhagen i barnehagen kan bli en plass der det er lov å slappe av og forhåpentligvis kunne dele de vonde tankene med voksne. Det blir en plass med uendelig takhøyde, og samtidig indirekte læring. Det er ikke gjort mye forskning på dette enda, men jeg håper at Bøllefrø sakte men sikkert skal kunne gjøre en forskjell for ett eller flere barn. Meningsfullt arbeid fremover med andre ord. God helg!

1 kommentar:

  1. Det er kanskje ikke forsket direkte på barns opplevelser av hage og natur, men ellers er det jo forskning som viser både viktigheten av nærhet til natur/ grønne lunger i byene, og mye erfaring som viser nytten av hagearbeid som terapi. :-)

    SvarSlett